Τη Δευτέρα 29-10-2018 η ThessPro διοργάνωσε την ημερίδα σπουδών ήχου για δεύτερη χρονιά, στην ίδια αίθουσα όπως πέρσι (αίθουσα Αλέξανδρος).
Στις 2:00 ξεκίνησε να στήνεται το πρώτο πηγαδάκι. Από την Αλεξανδρούπολη ο Γιώργος Φουντουκίδης και από το Διδυμότειχο ο Βασίλης Τζέλλας συζητάνε με τη Κατερίνα στο ίδιο τραπέζι ο Γιώργος Πεντζίκης τα λέει με το Νίκο Πατηνιώτη , ο Κώστας Πανουσάκης συνάδελφος από Θεσσαλονίκη, η Δέσποινα με τον Μάριο-Λάζαρο από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και την Ακουστική Οικολογία, o Νίκος συνάδελφος από την Κοζάνη με χαλαρή διάθεση συζητούσαν μεταξύ τους πίνοντας καφεδάκι. Αργότερα μας τίμησαν με την παρουσία τους και ο Μιχάλης Νηστικάκης από το ΠΑΜΑΚ και ο Διευθυντής της Α’ ΩΡΛ κλινικής του ΑΠΘ Γιώργος Κυριαφίνης.
Οι πρώτες εγγραφές ολοκληρώθηκαν και στις 3.00 η ημερίδα ξεκίνησε με την πρώτη καλεσμένη.
Κατερίνα Βάμβα
Τι να πει κανείς γι αυτή τη ταλαντούχα ηχολήπτρια που ακολουθεί το όνειρό της και το μοιράζεται μαζί μας. Κέρδισε τις καλύτερες εντυπώσεις κυρίως για το ποιόν της. Μας έδειξε τον τρόπο πώς μπορούμε να γίνουμε σωστοί επαγγελματίες σε μία ειδικότητα της οποίας εκείνη χάραξε το δρόμο στην Ελλάδα, δίνοντας αγώνα αρκετά χρόνια για την επαγγελματική καταξίωση του sound designer στη χώρα μας, τονίζοντας μεταξύ άλλων, ότι δίχως τη συνεργασία τίποτα δε προχωράει. Το επάγγελμά στο εξωτερικό είναι επιτυχημένο, γιατί είναι γερά θεμελιωμένο σε αυτό. Τη συνεργασία. Κανείς εκεί δε κάνει δουλειά για τρεις και πληρώνεται για μισή. Το Association of Sound Designers της Αγγλίας την έκανε μέλος της και τόνισε ότι ο Οργανισμός φροντίζει για την επιμόρφωση των μελών του.
(Δεν έχετε παρά να ανατρέξετε στη σελίδα των σεμιναρίων που προσφέρουν στα μέλη του. Θα τρίβετε τα μάτια σας. Association of Sound Designers. )
Το σεμινάριο ξεκίνησε με εξήγηση του θεατρικού ηχητικού σχεδιασμού και ποιες ανάγκες δημιούργησαν αυτή την ειδικότητα:
“Πώς μπορείς να αποτυπώσεις τον ήχο μιας χειμωνιάτικης νύχτας ή το θρόισμα των φύλλων σε μία παράσταση;”
Ένα σύνολο από λεπτομέρειες, η φυσικότητα του ακούσματος ενός ήχου από τη σκηνή, κρυμμένα ηχεία , κρυμμένα μικρόφωνα, βιβλιοθήκες ήχων και προ πάντων όλα εκείνα τα χρήσιμα εργαλεία που χρειάζεται να έχει ο ηχητικός σχεδιαστής στη διάθεσή του, προκειμένου να φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Οι τρεις ώρες πέρασαν απλά και αβίαστα με διαδραστικές ερωτήσεις και απαντήσεις, όσους θέλουν περισσότερες πληροφορίες η Κ. Βάμβα τους προέτρεψε να επικοινωνήσουν μαζί της και ανανεώσαμε το ραντεβού μας για ένα hands on σεμινάριο μέσα στο χρόνο.
Έπειτα από ένα ολιγόλεπτο διάλειμμα τη σκυτάλη της ημερίδας παρέλαβε ο
Νίκος Πατηνιώτης μουσικός-ηχολήπτης – εκπαιδευτικός – συγγραφέας,
παρουσιάζοντας το βιβλίο του ” Ιστορία της μουσικής παραγωγής “, την πρώτη του ουσιαστικά συγγραφική απόπειρα, προϊόν μακρόχρονης έρευνας.
Στο βιβλίο αποτυπώνεται η εξέλιξη της μουσικής βιομηχανίας από την εποχή του Graham Bell όπου η ανάγκη του να βρει τρόπο να ακούει καλύτερα η σύζυγός του η οποία ήταν κωφή τον οδήγησε μέχρι την ανακάλυψη του γραμμόφωνου. Χρησιμοποίησε δίσκους από κερί και χαρακτηριστικά στελέχη με ελεγχόμενη ταχύτητα, κατορθώνοντας να γράψει στους δίσκους αυτούς κάποιους ήχους και να τους αναπαράγει, η έλευση του ηλεκτρισμού στις ηχογραφήσεις και το ραδιόφωνο, διαδραμάτισαν κομβικό ρόλο στην εξέλιξη της μουσικής βιομηχανίας. Η σταδιακή καθιέρωση της στερεοφωνίας, συνδυαστικά με την εμφάνιση της μαγνητικής εγγραφής και του δίσκου βινυλίου, στις αρχές της δεκαετίας του 1950, προσέφεραν στο κοινό πρωτότυπα ηχογραφήματα εξαιρετικής ποιότητας. Δισκογραφικές εταιρείες όπως η Sun, η Stax και η Motown αποτελούν ορισμένες από τις σπουδαιότερες φίρμες, κυρίως γιατί δημιούργησαν από πολύ νωρίς αυτό που σήμερα ονομάζουμε «ηχητική σχολή», με εκατοντάδες μεταγενέστερες εταιρείες δίσκων, αλλά και δημιουργούς και καλλιτέχνες να αντλούν από την «ατμόσφαιρα» των ηχογραφημάτων τους. Αυτά ήταν μερικά από τα θέματα που ανέλυσε ο Νίκος και συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια της παρουσίασης και ενώ περιφερόταν και ένα δείγμα του πρώτου ακουστικού κυλίνδρου για να το επεξεργαστούν οι ακροατές για να κυλίσει ένα δίωρο περίπου με την ομολογουμένως καθηλωτική παρουσίαση.
Ο τρίτος καλεσμένος μας, ο
Αργύρης Κρομμύδας (MD, PhDc, Ωτορινολαρυγγολόγος –Υποψήφιος Διδάκτορας και Επιστημονικός Συνεργάτης στην Ω. Ρ. Λ κλινική του Α. Π. Θ )
έκρυβε αρκετούς άσους στο μανίκι καθώς είχε fun club στο ακροατήριο μας- έδωσε την οπτική του μουσικού και τα προβλήματα που ξεκινάνε από τους ίδιους τους μουσικούς, τονίζοντας ότι
group σημαίνει: ο κάθε μουσικός σέβεται τους υπόλοιπους μουσικούς και προσπαθεί να τους ακούει φυσικά κατά τη διάρκεια μιας πρόβας.
Οι εντάσεις των φωνών των οργάνων δεν πρέπει να ξεπερνάει καμία την άλλη δείχνοντας έτσι το σεβασμό ο ένας στον άλλον. Οι πολύωρες πρόβες σε υψηλές στάθμες εγκυμονούν κινδύνους για την ακοή από μικρές βλάβες έως την επαγγελματική κώφωση.
3 db πιο δυνατά ή μήπως 3 db πιο χαμηλά όλα;
Ανάμεσα στους ακροατές βρισκόταν και ο Διευθυντής της ΩΡΛ κλινικής κύριος Γιώργος Κυριαφίνης, ο οποίος κατά τη διάρκεια της παρουσίασης παρατηρώντας το ενδιαφέρον των ακροατών και το διάλογο πρότεινε τη δημιουργία επαγγελματικής ομάδας τεχνικών για μακρόχρονη έρευνα υπό την αιγίδα της Πανεπιστημιακής κλινικής το οποίο από όποια πλευρά και αν το εξετάσουμε μόνο ωφέλιμο για τον κλάδο μας είναι. Την παρουσίαση έκλεισε ο Μάνος Καπετανής παρουσιάζοντας τύπους και μοντέλα προστασίας ακοής.
Μετά τις 11:00 (η αίθουσα έπρεπε να παραδοθεί) συνεχίστηκε η κουβέντα έξω από τον Αλέξανδρο μέχρι τις 12:00 όπου αποχαιρετιστήκαμε, όλοι με το χαμόγελο και την υπόσχεση για περεταίρω συνεργασίες. Και του χρόνου!
Μιχάλης Σπανός