Οδηγός Επιβίωσης στην Ηχοληψία
ΠΡΟΣΟΧΗ: Για τον οδηγό και για το άρθρο δεν χρησιμοποιήθηκε τεχνολογία Α.Ι
Point Zero
Αποφάσισες να γίνεις ηχολήπτης; Το σημείο αναζήτησης θα πρέπει να εστιάσει στη κατανόηση του επαγγέλματος και τη σχέση του, με τις προοπτικές της αγοράς.
Θα πρέπει ίσως να αναλογιστείς:
Στατιστικά
Τα στατιστικά βοηθάνε στη σκέψη και στη λήψη αποφάσεων .
Για να ξεκινήσει η επιβίωση στην Ηχοληψία, θα πρέπει πρώτα να αναλογιστείς, σε τι επαγγελματικό περιβάλλον θα ενταχθείς:
- Πως συμπεριφέρεται η παγκόσμια αγορά;
- Τι συμβαίνει στην χώρα μας;
- Ποιες είναι οι τάσεις της μουσικής βιομηχανίας, οι τομείς, οι ειδικότητες και οι εξειδικεύσεις;
Ξεκινάμε με ορισμένα γενικά στατιστικά στοιχεία της IFPI .
Η IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) εκπροσωπεί περισσότερες από 1300 δισκογραφικές εταιρείες σε 57 χώρες και συνεργαζόμενες Ενώσεις του κλάδου σε 60 χώρες, και αποτελεί το επίσημο όργανο της μουσικής βιομηχανίας σε όλο τον κόσμο.
Η πλήρης ετήσια έκδοση στοιχίζει £16,500 (2025) και είναι χρήσιμη σε όσους εμπλέκονται σοβαρά με τη μουσική βιομηχανία.
Θα εξεταστεί η συνολική εικόνα της περιόδου από το 1999 έως το 2024.
- Μέχρι το 2003 τα κέρδη της μουσικής βιομηχανίας προέρχονται αποκλειστικά από τις πωλήσεις φυσικών προϊόντων (βινύλιο, CD, συναυλίες, θέατρα), ανέρχονται σε 20-22 δις. Δολάρια.
Το φυσικό προϊόν παρουσιάζει πτώση μέχρι το 2020.
- Από το 2004: εμφανίζονται τα Εκτελεστικά Δικαιώματα και το Download συνθέσεων και τραγουδιών.
Παράλληλα παρατηρείται ότι ενώ υπάρχει σταδιακή μείωση των πωλήσεων, τα έσοδα αυτά δεν αναπληρώνονται από το streaming, το οποίο όπως αποδεικνύεται στη συνέχεια, σταδιακά αναπλήρωσε τις απώλειες και τις ξεπέρασε, παρουσιάζοντας ραγδαία αύξηση, υπερκαλύπτοντας σήμερα τις απώλειες από το 2003.
Ψηφιακός ήχος. Πολλά μεγάλα δισκογραφικά studio έκλεισαν. Η τεχνολογική εξέλιξη έχει οδηγήσει την αναπροσαρμογή των μεγάλων studio σε χώρους, μικρούς ή μεγαλύτερους (home studio) και ο όγκος του εξοπλισμού έχει περιοριστεί σε μια ή στις τρεις οθόνες ενός Desktop υπολογιστή (D.AW., Plug- In).
Στον πίνακα μπορούμε να δούμε τα Παγκόσμια έσοδα από την ηχογραφημένη μουσική, την περίοδο 1999 – 2024. Τα ποσά αναφέρονται σε Δισεκατομμύρια δολάρια.

Οι κάθετες στήλες αναφέρονται σε έσοδα από ηχογραφημένη μουσική (δις δολάρια) και αφορούν την περίοδο 1999 – 2024.
Ξεκινάμε το 1999 όταν η μουσική βιομηχανία βρίσκεται σε πτώση η πώληση φυσικών μέσων (κασέτα, βινύλιο, CD).
– Η πτώση των εσόδων σταθεροποιείται το 2010 και από το 2014 έχει σταθερά ανοδική τάση.
-Τα παγκόσμια έσοδα από ηχογραφημένη μουσική σημείωσαν αύξηση για δέκατο συνεχόμενο έτος το 2024, σημειώνοντας αύξηση 4,8% στα 29,6 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ.
Η ανάπτυξη αφηγείται την ιστορία μιας βιομηχανίας που συνεχίζει να εξελίσσεται και να προσαρμόζεται σε όλο τον κόσμο – με κάθε περιοχή να σημειώνει ανάπτυξη.
- Το streaming συνεχίζει να αυξάνεται σε δημοτικότητα σε όλο τον κόσμο, ξεπερνώντας τα 20 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ για πρώτη φορά. Τα έσοδα από συνδρομές streaming αντιπροσώπευαν πάνω από το 50% των παγκόσμιων εσόδων από ηχογραφημένη μουσική το 2024, δείχνοντας τη συνεχιζόμενη δημοτικότητα της μορφής. Ωστόσο, το streaming δεν ήταν το μόνο σχήμα που αυξήθηκε, με τα έσοδα από βινύλιο να σημειώνουν 18ο συνεχόμενο έτος ανάπτυξης.
- Τα παγκόσμια έσοδα από ηχογραφημένη μουσική σημείωσαν αύξηση σε κάθε περιοχή για τρίτη συνεχόμενη χρονιά.
- Η Μέση Ανατολή και η Βόρεια Αφρική (MENA) ήταν η ταχύτερα αναπτυσσόμενη περιοχή με ρυθμό 22,8%, ακολουθούμενη από την Υποσαχάρια Αφρική (+22,6%) και τη Λατινική Αμερική (+22,5%).
- 55 από τις 58 αγορές κατέγραψαν ανάπτυξη το 2024, στις οποίες περιλαμβάνονταν οκτώ από τις 10 κορυφαίες παγκόσμιες αγορές.
Υπήρξε κινητικότητα στις δέκα κορυφαίες αγορές το 2024, καθώς το Μεξικό ξεπέρασε την Αυστραλία και ανέβηκε μια θέση, καταλαμβάνοντας την 10η θέση. Στον πίνακα μπορείτε να δείτε τις 10 κορυφαίες παγκόσμια αγορές.

Συνοπτικά το 2024 είχαμε:
- 752 εκ. Χρήστες λογαριασμών συνδρομής
- 5 % Αύξηση εσόδων από συνδρομές μέσω streaming
- 69 % των εσόδων προέρχονται από streaming,
- 16,4 % από φυσικές πηγές,
- 2,2 % αυξήθηκε ο συγχρονισμός,
- 9,7 % τα εκτελεστικά δικαιώματα (συναυλίες)
- 2,8 % αύξηση παρουσίασαν τα downloads και άλλες ψηφιακές μορφές.

Πάμε να δούμε και κάποια ακόμη δεδομένα από την Ελληνική πραγματικότητα.
Official IFPI Charts Digital Singles Chart (International)
Rank | Artist | Title | Company | Week-1 | Status |
1 | ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ | ΤΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ | HEAVEN MUSIC | 1 | – |
2 | LADY GAGA BRUNO MARS | DIE WITH A SMILE | MINOS-EMI/UNIVERSAL | 4 | UP |
3 | ΦΟΥΡΕΙΡΑ ΕΛΕΝΗ ΜΑΣΤΟΡΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ | ΜΠΟΡΩ ΚΙ ΕΓΩ | PANIK | 2 | DOWN |
4 | ΒΙΣΣΗ ΑΝΝΑ | ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΟΥ | PANIK | 3 | DOWN |
5 | DOECHII | ANXIETY | MINOS-EMI/UNIVERSAL | 7 | UP |
6 | ΑΡΓΥΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ | ΠΕΡΗΦΑΝΟΣ ΑΕΤΟΣ | PANIK | 10 | UP |
7 | ΣΑΜΠΑΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ | ΑΠ’ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ | PANIK | 5 | DOWN |
8 | TEDDY SWIMS | BAD DREAMS | COBALT/WARNER | 12 | UP |
9 | ROSE BRUNO MARS | APT | COBALT/WARNER | 9 | – |
10 | LOLA YOUNG | MESSY | MINOS-EMI/UNIVERSAL | 11 | UP |
11 | BENSON BOONE | BEAUTIFUL THINGS | COBALT/WARNER | 6 | DOWN |
12 | ΜΑΣΤΟΡΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ | ΓΥΡΙΣΜΟΣ | PANIK | 8 | DOWN |
13 | ΛΙΟΛΙΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ | ΤΟ ‘ΒΑΛΕ | PANIK | 14 | UP |
14 | ΚΑΛΛΙΜΑΝΗ ΙΟΥΛΙΑ | ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ | HEAVEN MUSIC | 13 | DOWN |
15 | TEDDY SWIMS | LOSE CONTROL | COBALT/WARNER | 18 | UP |
16 | APON | ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ | PANIK | 22 | UP |
17 | ΑΠΕΡΓΗΣ ΝΙΚΟΣ | ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΓΗ | PANIK | 20 | UP |
18 | HOZIER | TOO SWEET | MINOS-EMI/UNIVERSAL | 15 | DOWN |
19 | ΒΙΣΣΗ ΑΝΝΑ | ΟΛΑ ΓΙΑ ΟΛΑ | PANIK | 17 | DOWN |
20 | ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ ΝΑΤΑΣΑ | ΜΙΑ ΠΑΡΑΛΙΓΟ ΕΥΤΥΧΙΑ | HEAVEN MUSIC | 19 | DOWN |
Η εικόνα:
- 12 Εμπορικά Ελληνικά
- 8 Διεθνή Εμπορικά.
Τη μερίδα του λέοντος κατέχει η ελληνική mainstream σκηνή, ικανή να απορροφήσει λίγους χαρισματικούς τεχνικούς ήχου σε studio και αρκετούς σε συναυλιακούς χώρους.
Air play: Ως επι το πλείστον streaming. Οι σημερινοί ραδιοφωνικοί σταθμοί απασχολούν κανέναν (24 Ω playlist), έναν ή περισσότερους ηχολήπτες, ανάλογα με τις απαιτήσεις.
Οι νεότερες γενιές προτιμούν συνδρομητικές πλατφόρμες, που παρέχουν εκείνο που χρειάζονται. Spotify, Apple Music, Amazon Music Unlimited, YouTube Music, Tidal, Deezer και Pandora. Κάθε μια από αυτές τις πλατφόρμες έχει τα δικά της χαρακτηριστικά και προσφορές, οπότε η επιλογή εξαρτάται από τις προτιμήσεις σου σε σχέση με τη ποιότητα, τη συλλογή μουσικής, την εμπειρία χρήστη και άλλες δυνατότητες που προσφέρουν.
Τηλεόραση: Οι συνδρομητικές πλατφόρμες ολοένα κερδίζουν μερίδιο της αγοράς και τα παραδοσιακά τοπικά ή εθνικά κανάλια ακολουθούν φθίνουσα πορεία. Λιγότερη συνολική τηλεθέαση, λιγότερη ποιότητα, μικρότερη υποστήριξη με αποτέλεσμα οι τηλεοπτικοί σταθμοί να μην απασχολούν τεχνικούς, πέραν των απαραιτήτων.
Το streaming έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας και δείχνει την πορεία στο μέλλον.
Συνεχίζεται…
(Απόσπασμα από τον οδηγό επιβίωσης στην Ηχοληψία για τους καταρτιζόμενους των τμημάτων Ηχοληψίας και Μουσικής Τεχνολογίας. Θα βρίσκεται στη διάθεσή σας από τον Οκτώβρη. )