Οδηγός Επιβίωσης στην Ηχοληψία 1

Οδηγός Επιβίωσης στην Ηχοληψία

ΠΡΟΣΟΧΗ: Για τον οδηγό και για το άρθρο δεν χρησιμοποιήθηκε τεχνολογία Α.Ι

Point Zero

Αποφάσισες να γίνεις ηχολήπτης; Το σημείο αναζήτησης θα πρέπει να εστιάσει στη κατανόηση του επαγγέλματος και τη σχέση του, με τις προοπτικές της αγοράς.

Θα πρέπει ίσως να αναλογιστείς:

  • Τι είναι αυτό το επάγγελμα;
  • Τι προοπτικές έχει;
  • Πως το φαντάζομαι; 
  • Πως πραγματικά είναι;

Στατιστικά

Τα στατιστικά βοηθάνε στη σκέψη και στη λήψη αποφάσεων .

Για να ξεκινήσει η επιβίωση στην Ηχοληψία, θα πρέπει πρώτα να αναλογιστείς, σε τι επαγγελματικό περιβάλλον θα ενταχθείς:

  • Πως συμπεριφέρεται η παγκόσμια αγορά;
  • Τι συμβαίνει στην χώρα μας;
  • Ποιες είναι οι τάσεις της μουσικής βιομηχανίας, οι τομείς, οι ειδικότητες και οι εξειδικεύσεις;

Ξεκινάμε με ορισμένα γενικά στατιστικά στοιχεία της IFPI .

Η IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) εκπροσωπεί περισσότερες από 1300 δισκογραφικές εταιρείες σε 57 χώρες και συνεργαζόμενες Ενώσεις του κλάδου σε 60 χώρες, και αποτελεί το επίσημο όργανο της μουσικής βιομηχανίας σε όλο τον κόσμο.

Η πλήρης ετήσια έκδοση στοιχίζει £16,500 (2025) και είναι χρήσιμη σε όσους εμπλέκονται σοβαρά με τη μουσική βιομηχανία.

 

Θα εξεταστεί η συνολική εικόνα της περιόδου από το 1999  έως το 2024.

 

  • Μέχρι το 2003 τα κέρδη της μουσικής βιομηχανίας προέρχονται αποκλειστικά από τις πωλήσεις φυσικών προϊόντων (βινύλιο, CD, συναυλίες, θέατρα), ανέρχονται σε 20-22 δις. Δολάρια.

Το φυσικό προϊόν παρουσιάζει πτώση μέχρι το 2020.

  • Από το 2004: εμφανίζονται τα Εκτελεστικά Δικαιώματα και το Download συνθέσεων και τραγουδιών.

Παράλληλα παρατηρείται ότι ενώ υπάρχει σταδιακή μείωση των πωλήσεων, τα έσοδα αυτά δεν αναπληρώνονται από το streaming, το οποίο όπως αποδεικνύεται στη συνέχεια, σταδιακά αναπλήρωσε τις απώλειες και τις ξεπέρασε, παρουσιάζοντας ραγδαία αύξηση, υπερκαλύπτοντας σήμερα τις απώλειες από το 2003.

Ψηφιακός ήχος. Πολλά μεγάλα δισκογραφικά studio έκλεισαν. Η τεχνολογική εξέλιξη έχει οδηγήσει την αναπροσαρμογή των μεγάλων studio σε χώρους, μικρούς ή μεγαλύτερους (home studio) και ο όγκος του εξοπλισμού έχει περιοριστεί σε μια ή στις τρεις οθόνες ενός Desktop υπολογιστή (D.AW., Plug- In).

Στον πίνακα μπορούμε να δούμε τα Παγκόσμια έσοδα από την ηχογραφημένη μουσική, την περίοδο 1999 – 2024. Τα ποσά αναφέρονται σε  Δισεκατομμύρια δολάρια.

Παγκόσμια έσοδα από την ηχογραφημένη μουσική, την περίοδο 1999 – 2024 Πηγή: https://www.ifpi.org/wp-content/uploads/2024/03/GMR2025_SOTI.pdf
Παγκόσμια έσοδα από την ηχογραφημένη μουσική, την περίοδο 1999 – 2024 Πηγή: https://www.ifpi.org/wp-content/uploads/2024/03/GMR2025_SOTI.pdf

 

Οι κάθετες στήλες αναφέρονται σε  έσοδα από ηχογραφημένη μουσική (δις δολάρια) και αφορούν την περίοδο 1999 – 2024.

Ξεκινάμε το 1999 όταν η μουσική βιομηχανία βρίσκεται σε πτώση η πώληση φυσικών μέσων (κασέτα, βινύλιο, CD).

– Η πτώση των εσόδων σταθεροποιείται το 2010 και από το 2014 έχει σταθερά ανοδική τάση.

-Τα παγκόσμια έσοδα από ηχογραφημένη μουσική σημείωσαν αύξηση για δέκατο συνεχόμενο έτος το 2024, σημειώνοντας αύξηση 4,8% στα 29,6 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ.

Η ανάπτυξη αφηγείται την ιστορία μιας βιομηχανίας που συνεχίζει να εξελίσσεται και να προσαρμόζεται σε όλο τον κόσμο – με κάθε περιοχή να σημειώνει ανάπτυξη.

  • Το streaming συνεχίζει να αυξάνεται σε δημοτικότητα σε όλο τον κόσμο, ξεπερνώντας τα 20 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ για πρώτη φορά. Τα έσοδα από συνδρομές streaming αντιπροσώπευαν πάνω από το 50% των παγκόσμιων εσόδων από ηχογραφημένη μουσική το 2024, δείχνοντας τη συνεχιζόμενη δημοτικότητα της μορφής. Ωστόσο, το streaming δεν ήταν το μόνο σχήμα που αυξήθηκε, με τα έσοδα από βινύλιο να σημειώνουν 18ο συνεχόμενο έτος ανάπτυξης.

 

  • Τα παγκόσμια έσοδα από ηχογραφημένη μουσική σημείωσαν αύξηση σε κάθε περιοχή για τρίτη συνεχόμενη χρονιά.

 

  • Η Μέση Ανατολή και η Βόρεια Αφρική (MENA) ήταν η ταχύτερα αναπτυσσόμενη περιοχή με ρυθμό 22,8%, ακολουθούμενη από την Υποσαχάρια Αφρική (+22,6%) και τη Λατινική Αμερική (+22,5%).

 

  • 55 από τις 58 αγορές κατέγραψαν ανάπτυξη το 2024, στις οποίες περιλαμβάνονταν οκτώ από τις 10 κορυφαίες παγκόσμιες αγορές.

 

Υπήρξε κινητικότητα στις δέκα κορυφαίες αγορές το 2024, καθώς το Μεξικό ξεπέρασε την Αυστραλία και ανέβηκε μια θέση, καταλαμβάνοντας την 10η θέση. Στον πίνακα μπορείτε να δείτε τις 10 κορυφαίες παγκόσμια αγορές.

Οι δέκα κορυφαίες αγορές το 2024 Πηγή 2 https://www.ifpi.org/wp-content/uploads/2024/03/GMR2025_SOTI.pdf
Οι δέκα κορυφαίες αγορές το 2024 Πηγή 2 https://www.ifpi.org/wp-content/uploads/2024/03/GMR2025_SOTI.pdf

 

Συνοπτικά το 2024 είχαμε:

  • 752 εκ. Χρήστες λογαριασμών συνδρομής
  • 5 % Αύξηση εσόδων από συνδρομές μέσω streaming
  • 69 % των εσόδων προέρχονται από streaming,
  • 16,4 % από φυσικές πηγές,
  • 2,2 % αυξήθηκε ο συγχρονισμός,
  • 9,7 % τα εκτελεστικά δικαιώματα (συναυλίες)
  • 2,8 % αύξηση παρουσίασαν τα downloads και άλλες ψηφιακές μορφές.
Πωλήσεις 2024 Πηγή 3 https://www.ifpi.org/wp-content/uploads/2024/03/GMR2025_SOTI.pdf
Πωλήσεις 2024 Πηγή 3 https://www.ifpi.org/wp-content/uploads/2024/03/GMR2025_SOTI.pdf

 

Πάμε να δούμε και κάποια ακόμη δεδομένα από την Ελληνική πραγματικότητα.

Official IFPI Charts Digital Singles Chart (International)

Rank Artist Title Company Week-1 Status
1 ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ ΤΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ HEAVEN MUSIC 1
2 LADY GAGA BRUNO MARS DIE WITH A SMILE MINOS-EMI/UNIVERSAL 4 UP
3 ΦΟΥΡΕΙΡΑ ΕΛΕΝΗ ΜΑΣΤΟΡΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΡΩ ΚΙ ΕΓΩ PANIK 2 DOWN
4 ΒΙΣΣΗ ΑΝΝΑ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΟΥ PANIK 3 DOWN
5 DOECHII ANXIETY MINOS-EMI/UNIVERSAL 7 UP
6 ΑΡΓΥΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΕΡΗΦΑΝΟΣ ΑΕΤΟΣ PANIK 10 UP
7 ΣΑΜΠΑΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΠ’ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ PANIK 5 DOWN
8 TEDDY SWIMS BAD DREAMS COBALT/WARNER 12 UP
9 ROSE BRUNO MARS APT COBALT/WARNER 9
10 LOLA YOUNG MESSY MINOS-EMI/UNIVERSAL 11 UP
11 BENSON BOONE BEAUTIFUL THINGS COBALT/WARNER 6 DOWN
12 ΜΑΣΤΟΡΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΥΡΙΣΜΟΣ PANIK 8 DOWN
13 ΛΙΟΛΙΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΤΟ ‘ΒΑΛΕ PANIK 14 UP
14 ΚΑΛΛΙΜΑΝΗ ΙΟΥΛΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ HEAVEN MUSIC 13 DOWN
15 TEDDY SWIMS LOSE CONTROL COBALT/WARNER 18 UP
16 APON ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ PANIK 22 UP
17 ΑΠΕΡΓΗΣ ΝΙΚΟΣ ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΓΗ PANIK 20 UP
18 HOZIER TOO SWEET MINOS-EMI/UNIVERSAL 15 DOWN
19 ΒΙΣΣΗ ΑΝΝΑ ΟΛΑ ΓΙΑ ΟΛΑ PANIK 17 DOWN
20 ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ ΝΑΤΑΣΑ ΜΙΑ ΠΑΡΑΛΙΓΟ ΕΥΤΥΧΙΑ HEAVEN MUSIC 19 DOWN

Η εικόνα:

  • 12 Εμπορικά Ελληνικά
  • 8 Διεθνή Εμπορικά.

Τη μερίδα του λέοντος κατέχει η ελληνική mainstream σκηνή, ικανή να απορροφήσει λίγους χαρισματικούς τεχνικούς ήχου σε studio και αρκετούς σε συναυλιακούς χώρους.

Air play: Ως επι το πλείστον streaming. Οι σημερινοί ραδιοφωνικοί σταθμοί απασχολούν κανέναν (24 Ω playlist), έναν ή περισσότερους ηχολήπτες, ανάλογα με τις απαιτήσεις.

Οι νεότερες γενιές προτιμούν συνδρομητικές πλατφόρμες, που παρέχουν εκείνο που χρειάζονται. Spotify, Apple Music, Amazon Music Unlimited, YouTube Music, Tidal, Deezer και Pandora. Κάθε μια από αυτές τις πλατφόρμες έχει τα δικά της χαρακτηριστικά και προσφορές, οπότε η επιλογή εξαρτάται από τις προτιμήσεις σου σε σχέση με τη ποιότητα, τη συλλογή μουσικής, την εμπειρία χρήστη και άλλες δυνατότητες που προσφέρουν.

Τηλεόραση: Οι συνδρομητικές πλατφόρμες  ολοένα κερδίζουν μερίδιο της αγοράς και τα παραδοσιακά τοπικά ή εθνικά κανάλια ακολουθούν φθίνουσα πορεία. Λιγότερη συνολική τηλεθέαση, λιγότερη ποιότητα, μικρότερη υποστήριξη με αποτέλεσμα οι τηλεοπτικοί σταθμοί να μην απασχολούν τεχνικούς, πέραν των απαραιτήτων.

Το streaming έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας και δείχνει την πορεία στο μέλλον.

Συνεχίζεται…

(Απόσπασμα από τον οδηγό επιβίωσης στην Ηχοληψία για τους καταρτιζόμενους των τμημάτων Ηχοληψίας και Μουσικής Τεχνολογίας. Θα βρίσκεται στη διάθεσή σας από τον Οκτώβρη. )

 

Check Also

Παγκόσμια μουσική βιομηχανία και Ελληνική πραγματικότητα (Μέρος 2ο)

Η μουσική βιομηχανία και η προώθησή της στον Ελλαδικό χώρο   Η Ελλάδα παραμένει μια …

Discover more from Stayingalive.gr

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading