Τι τρέχει με τα  ταψάκια;

Πηγή RFVenue 

Μετάφραση άρθρου StayingAlive Translation team 

 

 

 

Αν πας στα παρασκήνια σε μεγάλα show θα δεις μία σειρά από φόρμες ψησίματος αλουμινίου μιας χρήσης, που η κάθε μια περιέχει έναν ή περισσότερους ασύρματους πομπούς ήχου ζώνης ή χειρός. Τι σημαίνουν αυτά τα ταψάκια εξηγεί ο James Stoffo σε συνέντευξη που παραχώρησε στον Alex Milne για το rfvenue.

Η τεχνική της φόρμας ψησίματος. Τι είναι;

Στη συγκεκριμένη τεχνική χρησιμοποιούνται τα ταψάκια μιας χρήσης για ψήσιμο κέικ από χοντρό αλουμινόχαρτο που έχουν μία ή περισσότερες πλευρές ανοιχτές. Αυτά λειτουργούν ως μεταλλικό πλαίσιο προστασίας για να ελέγξουν ( χαλιναγωγήσουν ) την ενέργεια των ραδιοσυχνοτήτων των πομπών που βρίσκονται κοντά ο ένας στον άλλον, όπως συμβαίνει συχνά στα παρασκήνια ενός show.

Στην ουσία χρησιμοποιείται ένα μεταλλικό δοχείο ως ανοιχτό κλωβό του Faraday για να μονωθεί η ενέργεια μεταξύ των πομπών που βρίσκονται κοντά ο ένας στον άλλο.

Ποιος λάνσαρε την ιδέα;

Η ιδέα προέρχεται από τον James Stoffo (πολλοί τον αποκαλούν πατέρα του επαγγελματικού συντονισμού συχνοτήτων, κάνει σεμινάρια, δίνει μαθήματα δια αλληλογραφίας και συνεντεύξεις όπως αυτή). Ο ίδιος, ωστόσο, υποστηρίζει ότι εφευρέτης αυτής της ιδέας είναι ο Michael Faraday (1791-1867, Άγγλος επιστήμονας του ηλεκτρομαγνητισμού και της ηλεκτροχημείας) και πως ο ίδιος απλά τη δανείστηκε και την εφάρμοσε στην ηχοληψία.

Τρόπος λειτουργίας- Επεξήγηση

Τα ταψάκια επιτελούν αυτό το σκοπό επειδή κάθε είδους μέταλλο, οποιουδήποτε σχήματος, λειτουργεί ως κεραία που καθοδηγεί (φέρει ) και ακτινοβολεί ενέργεια ραδιοσυχνοτήτων (RF energy), ως ένα βαθμό. Διατηρώντας ενεργούς πομπούς μέσα σε μεταλλικό σκεύος με τέσσερις ή πέντε πλευρές (αν συμπεριλάβουμε ως πλευρά και τον πάτο του σκεύους) το μεγαλύτερο μέρος των ραδιοσυχνοτήτων ακτινοβολείται ξανά από το ταψάκι, όχι από την προσεκτικά ρυθμισμένη κεραία του πομπού, και μάλιστα επανακτινοβολείται τόσο αναποτελεσματικά (τόσο λίγο) που στην πράξη σχεδόν όλα τα προϊόντα θορύβου και ενδοδιαμόρφωσης ελαχιστοποιούνται, παρόλο που οι συσκευές βρίσκονται μερικά εκατοστά η μία κοντά στην άλλη.

Γιατί σε ταψάκια;

«Εάν έχεις ενεργούς πομπούς πάνω σε ένα τραπέζι», εξηγεί ο James Stoffo, «υπάρχουν ενδοδιαμορφώσεις και θόρυβος. Όμως μέσα στα ταψάκια εκπέμπουν μόνο το δικό τους σήμα. Θα πρέπει να είσαι σε θέση να δεις το σήμα, επειδή εάν δεν το δεις, τότε το Α1 ( δεν μπορεί να ακούσει κανέναν ήχο. Έτσι, η ιδέα ήταν να καλυφθούν τρεις πλευρές των πομπών και να μείνει η επάνω πλευρά ανοιχτή για να βγαίνει το σήμα »

«Αυτό που πραγματικά συμβαίνει όταν τοποθετείς έναν πομπό σε μεταλλικό ταψάκι, είναι ότι όχι μόνο θωρακίζεις (μονώνεις;) τον πομπό, αλλά και δημιουργείς μία δέσμη/ ένα σύνολο από μέτωπα κυμάτων (wavefronts) πολλαπλών διαδρομών (multipath) μέσα στο ταψάκι, τα οποία ακυρώνουν το ένα το άλλο και το μόνο πράγμα που εξέρχεται από το ταψάκι είναι περίπου 1/10 από το σήμα των ραδιοσυχνοτήτων.»

Εικόνα:

Το πόσο χρήσιμα είναι τα ταψάκια φαίνεται και στην εικόνα. Εδώ βλέπουμε μία επικάλυψη του ίχνους φάσματος (spectrum trace overlay) από έναν αναλυτή φάσματος. Η ανοιχτόχρωμη γρι γραμμή στο επάνω μέρος οπτικοποιεί τη δέσμη των πομπών που βρίσκονται σε ένα τραπέζι, χωρίς ταψάκια. Η σκουρόχρωμη γραμμή από κάτω δείχνει τα καθαρά και σφιχτά (Tight) σήματα των πομπών, όταν βρίσκονται μέσα σε ταψάκια.

Λόγος χρήσης- όχι μόνο ηλεκτρικός, αλλά και πρακτικός:

«Τα ταψάκια εξυπηρετούν σε δύο σκοπούς: για παράδειγμα, σε ένα show απονομής μουσικών βραβείων μπορεί να έχω 28 ασύρματους πομπούς μικρόφωνων ή συσκευές χειρός, αλλά θα έχω πολλές κάψουλες που χρειάζονται αλλαγή. Έτσι μπορώ να έχω έναν πομπό Shure εκεί μέσα και ένας SM-58, ένας 87 και ένας KSM9 θα βρίσκονται μαζί μέσα σε ένα ταψάκι . Αυτό με βοηθά να οργανώσω σε ποιο κεφάλι (head) πρέπει να βάλω η να δώσω ποιον πομπό καθώς το show προχωράει. Έτσι τα ταψάκια λειτουργούν σαν ένα μέρος όπου πετάω όλο τον εξοπλισμό που σχετίζεται με ηχητικές ραδιοσυχνότητες (heads, handhelds, body packs, a headset και άλλα)»

Μειονέκτημα

Το μόνο μειονέκτημα της τεχνικής αυτής είναι ότι επειδή κάθε ταψάκι γίνεται κεραία για τον πομπό και επειδή αυτή η κεραία είναι …άκρως ανεπαρκής, το ρεύμα που χρησιμοποιείται από τον πομπό αυξάνεται και οι συσκευές που μένουν μέσα σε ταψάκια οδηγούνται σε απώλεια μπαταρίας 10% πιο γρήγορα από ότι αν οι πομποί ήταν επαρκώς απομονωμένοι ή μονωμένοι από μεταλλικές επιφάνειες. Η εκτίμηση του James είναι ότι η μπαταρία των πομπών σε ταψάκια έχει περίπου μία ώρα λιγότερη διάρκεια ζωής. Για πολλούς η διάρκεια ζωής της μπαταρίας είναι σημαντική αλλά με όλα τα πλεονεκτήματα που έχει το σύστημα με τα ταψάκια, το ένα μειονέκτημα δεν είναι τόσο σημαντικό (μπορείτε απλά να αγοράσετε έξτρα μπαταρίες).

Εναλλακτικά – Τι κάνω όταν δεν έχω ταψάκια;

«Εάν πάω σε κάποιο show και δεν έχω μαζί αλουμινένια ταψάκια πηγαίνω στο φωτιστή και ζητάω μαύρο περιτύλιγμα για να φτιάξω αυλάκια/ σχισμές (slots) για τους πομπούς. Εάν δεν υπάρχει μαύρο περιτύλιγμα πηγαίνω στο catering και παίρνω αλουμινόχαρτο. Σε κάθε περίπτωση θα φτιάξω τα ταψάκια μου!»

Πηγή RFVenue

Μετάφραση άρθρου StayingAlive Translation team 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.